Avioparin muutosprojekti, Katja 35v ja Mikko 37v

Peilikuva ei miellytä, vaatteet on alkanut puristaa, mitään ei jaksa tehdä, väsyttää koko ajan, roskaruoka ja karkit maistuu. Näissä fiiliksissä meni koko kesä ja sitten päätin, että nyt pitää asialle tehdä jotain. Päätin, että me lähdetään tähän projektiin yhdessä mieheni kanssa, sillä muutosta elämäntapoihin tarvittiin molemmat. Oli aika palkata PT J (Mies oli kylläkin eri mieltä)

Nettiä selaillessa löysin Mikon sivut, jotenkin se vaan heti kolahti ja laitoin Mikolle viestiä, että voisiko meille varata aikaa jossa katsottaisiin mille aletaan. Mikkohan vastasi melkein heti ja aika saatiin varattua hyvin pian. Minulla piti tuo mieheni raahata melkein väkisin sinne, mutta kun päästiin paikanpäälle ja alettiin Mikon kanssa puhua ja tehdä suunnitelmaa niin jopa mieli muuttui.

Meillä on kaksi lasta (10- ja 13v) ja meidän elämäntavat eivät olleet mitenkään esimerkilliset. Tarvittiin siis liikuntasuunnitelman lisäksi myös ruokavalio-ohjeet. Minulle tehtiin 3kk:n PT sopimus ja miehelle otettiin sellainen 1kk:n startti paketti.

Minun tavoitteet oli saada kroppaa kiinteämmäksi, rasvaa pois ja lihasta tilalle, parempi kestävyyskunto, energisempi olo ja ruokavalio uusiksi. Minun ruokavalioonhan kuului hyvin vahvasti juusto, kermajuusto nimenomaan. Sitä olisin voinut syödä vaikka kilon päivässä. Lisäksi aamupala koostui pelkästä kahvista, yleensä söin päivän ensimmäisen aterian joskus puolenpäivän aikaan.  Ylipainoa minulla ei sinällään ollut joten painonpudotus ei ollut ykkösasia. Pääasia oli nyt saada rasvaa palamaan ja lihasta kroppaan, kroppa sellaiseksi, että kehtaa taas peiliin katsoa ja vaatteet ei ahdista päällä. Mieheni tavoitteeksi laitettiin liikunnan lisääminen, painon pudotus (hänellä oli ylipainoa) sekä ruokavalio uusiksi.

Minulle haasteellisinta oli opetella syömään aamupala. Lisäksi ruokailun säännöllinen rytmitys piti opetella, oli aika tiukkaa aluksi syödä 5 kertaa päivässä, kun ennen saatoin syödä vain kahdesti. Mikko teki todella hyvät ruoka-ohjeet ja niitä oli helppo noudattaa. Liikuntaa me molemmat olemme nuorena harrastaneet, joten se ei ollut uutta, se into vaan piti saada uudestaan esille. Minä olen harrastanut mm. voimistelua ja nyt aikuisena olen jonkin verran käynyt kuntosalilla ja kuntonyrkkeilyä harrastin jonkin aikaa. Mutta se sitten jäi kun loukkasin polveni enkä pystynyt pitkään aikaan harrastamaan oikein mitään. Polvi on ollut ongelmallinen siitä saakka ja senkin vuoksi PT:n apu oli tarpeen.

Ensimmäinen salitreeni Mikon kanssa oli huippu. On aivan eri asia kulkea salilla kun joku oikeasti näyttää ja ohjaa miten liikkeet tehdään oikein. Treenaaminenkin tuntui aivan eriltä, kun tiesi mitä ja miten tehdään. Aloitin myös kuntonyrkkeilyn uudestaan. Muutosta alkoi näkyä aika pian, niin peilissä kun olossakin. Minusta tuli energinen, ei enää väsyttänyt. Myös ruokailutottumukset muuttuivat aivan täysin, jätin jopa juuston kokonaan pois, nykyään syön sitä enää harvakseltaan, ehkä 1-2siivua kuukaudessa. Kaikki rasvainen ruoka on vaihtunut vähärasvaiseen ja meillä syö koko perhe nykyään paljon terveellisemmin.

Motivaatio oli heti alusta saakka korkea ja kun alkoi nähdä muutosta, niin se vain kasvoi entisestään. Vastoinkäymisiltä ei toki tämän projektin aikana vältytty ja minulle tuli sairastumisen takia liikunnasta 3-viikon tauko. Mikko oli kuitenkin hyvin kannustava ja tässäkin asiassa tsemppasi minua ensin parantumaan ja sitten taas aloittaa liikkuminen. Sairastumisen jälkeen ensimmäinen salitreeni otti koville mutta aika pian olin taas vauhdissa, kunnes taas tuli vastoinkäymisiä, nyt alkoi käsi reistailla ja joudun pitämään taukoa treeneistä käsien osalta. Mutta, kuten Mikko sanoi, kannattaa nyt antaa aikaa kädelle parantua kunnolla, niin vaiva ei pitkity ja sitten treenit taas sujuu paremmin.

Vastoinkäymisistä huolimatta, muutosta on tapahtunut. Lopputesteissä olin jopa yllättynyt kuinka paljon on voinut muutosta tapahtua näinkin lyhyessä ajassa. Ja vasta ennen- ja jälkeen kuvat nähtyäni huomasin kuinka huono ryhti minulla on ollut ja nyt sekin on parantunut. Uskomatonta mitä liikunnalla voi saada aikaan. Olen enemmän kuin tyytyväinen, että otin Mikkoon yhteyttä ja aloitimme tämän projektin. Mikko ymmärsi heti mitä haluan ja lopputulos on todella hyvä. Nyt ei enää vaatteet kiristä, peiliin kehtaa katsoa, olo on virkeämpi ja osaan syödä oikein. Myös mieheni on muuttanut ruokailutottumuksiaan terveellisemmäksi ja säännöllinen liikunta kuuluu nykyään hänenkin elämään, me kuljetaan paljon yhdessä salilla. Miehellä painoa on tippunut jo reilu 10kg:a. Mutta ilman Mikon apua emme olisi tähän pystyneet, tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Suuri KIITOS Mikolle, että sait meidät liikkeelle ja voimaan paremmin, koko perhe kiittää!

-Katja ja Mikko-

Trainer4You -kuntosalivalmentaja
Trainer4You Personal Trainer
Trainer4You -ravintovalmentaja

Yhteistyössä